Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców muszą pozostawać w zgodzie nie tylko z wymogami prawa pracy i przepisów dotyczących legalizacji pobytu, ale również z regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. RODO, jako akt prawa unijnego, nakłada na wszystkich administratorów danych – w tym podmioty zatrudniające – obowiązki związane z przetwarzaniem danych osób fizycznych. W przypadku cudzoziemców zakres ten jest szerszy, ponieważ tzw. przepisy pozakodeksowe wymagają pobierania dodatkowych danych.
Artykuł omawia kluczowe zagadnienia związane z RODO w kontekście zatrudniania cudzoziemców, ze wskazaniem na różnice pomiędzy danymi, które pracodawca musi gromadzić w przypadku pracowników polskich, a tymi, które dotyczą osób spoza Polski.
Nowa ustawa regulująca warunki dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom była od początku obciążona dużymi oczekiwaniami. Jej głównym celem miało być uproszczenie procedur, zwiększenie przejrzystości i wyeliminowanie nadużyć w zatrudnianiu obcokrajowców. W założeniach ustawodawcy miała również usprawnić proces wydawania dokumentów legalizujących pracę, skrócić czas postępowań i ograniczyć nadmierne wymagania formalne.
Rok 2025 przyniósł szereg istotnych wyzwań dla agencji zatrudnienia w Polsce – nie tylko w kontekście rosnących kosztów pracy, ale także zmieniających się modeli prawnych oraz nowych praktyk organów kontrolnych. Coraz bardziej złożone uwarunkowania prawne i podatkowe zmuszają pracodawców do szczególnej ostrożności przy planowaniu modeli współpracy oraz kalkulacji kosztów zatrudnienia.
W niniejszym artykule omówiono kluczowe zagadnienia mające wpływ na poziom i strukturę kosztów zatrudnienia w 2025 roku w branży agencji zatrudnienia – z uwzględnieniem aktualnych modeli kontraktowania, praktyk kontrolnych oraz nowych konstrukcji, takich jak umowy szkoleniowe z wykorzystaniem fundacji.
Ruch bezwizowy to forma uproszczonego dostępu cudzoziemców do terytorium Unii Europejskiej i strefy Schengen. Dla obywateli wybranych państw trzecich stanowi istotne ułatwienie w realizacji celów turystycznych, rodzinnych, biznesowych, a w niektórych przypadkach także zarobkowych. Niniejszy artykuł wyjaśnia, czym jest ruch bezwizowy, jakie są jego ramy prawne, kto może z niego korzystać oraz jakie ryzyka i ograniczenia wiążą się z jego praktycznym stosowaniem – zwłaszcza na przykładzie Polski w latach 2024–2025.
Przedsiębiorstwa zatrudniające cudzoziemców regularnie spotykają się z odmowami wydania wiz oraz decyzjami o cofnięciu czy unieważnieniu już wydanych dokumentów. System wizowy działa według własnych reguł, których znajomość jest niezbędna do skutecznego zarządzania procesami migracyjnymi w firmie.
Świat outsourcingu pracowniczego w Polsce stoi dziś na progu zasadniczej transformacji. Zmiany legislacyjne, presja instytucjonalna oraz ewolucja samego rynku pracy zmuszają przedsiębiorców do fundamentalnego przemyślenia dotychczasowych modeli działania. Nie chodzi już wyłącznie o adaptację do nowych przepisów, lecz o konieczność redefinicji całej strategii zatrudnienia zewnętrznego. Jak pokazują analizy, obecna dekada może okazać się przełomowa – dla jednych szansą na wzmocnienie pozycji rynkowej, dla innych początkiem końca.
Outsourcing procesowy staje się coraz bardziej popularnym narzędziem zarządzania, pozwalającym firmom na przekazanie określonych czynności zewnętrznym dostawcom usług. Jednak wyodrębnienie procesu w outsourcingu nie jest jedynie kwestią operacyjną, czy logistyczną. To złożony mechanizm, który wymaga precyzyjnego uregulowania prawnego, starannego przygotowania i świadomości potencjalnych ryzyk.
W ostatnim czasie przepisy regulujące zatrudnianie cudzoziemców w Polsce uległy znacznym zmianom, co wywołało szereg pytań i wątpliwości zarówno wśród pracodawców, jak i firm outsourcingowych. Niniejszy artykuł ma na celu rozwianie tych wątpliwości i przedstawienie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nowych regulacji. Omawiamy kluczowe kwestie związane z ustawą o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w oparciu o informacje przekazane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Artykuł ten opiera się na analizie pytań skierowanych do ministerstwa oraz odpowiedzi udzielonych w ramach Rady Dialogu Społecznego.
W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym, pracodawcy i pracownicy muszą być na bieżąco z nowymi regulacjami, które wpływają na ich prawa i obowiązki. Najnowsze propozycje zmian w Kodeksie pracy oraz ustawach okołopracywnych, które mają wejść w życie w najbliższym czasie, zapowiadają istotne modyfikacje w wielu obszarach. Poniższy artykuł wskazuje nowe regulacje, które zostały zaproponowane w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS).
W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym, agencje pracy tymczasowej (APT) w Polsce stają przed nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w kontekście regulacji dotyczących zatrudniania cudzoziemców. Zmiany te, które weszły w życie 1 czerwca, wprowadzają istotne modyfikacje w funkcjonowaniu agencji i wymagają od nich dostosowania się do nowych realiów. Artykuł ten ma na celu przybliżenie specyfiki tych zmian, zidentyfikowanie problemów, z jakimi mogą się mierzyć agencje w praktyce, oraz omówienie aktualnych aspektów prawnych, które mają wpływ na ich działalność.