W dobie cyfrowych innowacji i poszukiwania elastycznych modeli wynagradzania coraz więcej uwagi przykuwa model tokenowy, w którym część wynagrodzenia pracownika realizowana jest w formie tokenów użytkowych. Mechanizm ten, choć wciąż nowy i eksperymentalny, zyskuje zainteresowanie zwłaszcza wśród firm technologicznych oraz organizacji szukających sposobów na optymalizację kosztów składkowych. W niniejszym wpisie przyglądamy się temu modelowi.
Nowe przepisy określające zasady powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP mają wejść w życie zgodnie z przewidywaniami 1.06. Oznacza to, że na przygotowanie się do wdrożenia przepisów pozostał niespełna miesiąc. Poniżej podsumowanie kluczowych zmian nowej ustawy.
W II i III kwartale 2025 roku zacznie obowiązywać kompleksowy pakiet reform, określany mianem “Nowego Prawa Imigracyjnego”, który zasadniczo zmieni zasady zatrudniania oraz legalizacji pobytu cudzoziemców w Polsce. Pracodawcy muszą przygotować się na szereg nowych obowiązków administracyjnych, rozszerzonych wymogów formalnych oraz bardziej surowych sankcji za naruszenia przepisów. Reforma obejmie zarówno funkcjonowanie agencji pracy tymczasowej, jak i wprowadzenie nowych mechanizmów legalizacji pracy obcokrajowców. Wymusi to na pracodawcach przegląd dotychczasowych praktyk, a organy administracji dostają wiele narzędzi, o które od dawna wnioskowały.
Wraz z nowym rokiem do polskiego prawa weszła nowa klasyfikacja kodów PKD, która systematyzuje opisy przedmiotów działalności spółek. Wydarzenie mało medialne, jednak kto prowadzi działalności outsourcingową dobrze wie, że ustalenie przedmiotu działalności dla tego typu biznesu to morze pełne raf. Tymczasem ustawodawca właśnie włożył nam w ręce bardzo sprawne narzędzia.
Od wielu lat trwa zażarta dyskusja nad tym, czy tzw. Outsourcing Pracowniczy jest rozwiązaniem legalnym i bezpiecznym dla Klientów branży zatrudnienia zewnętrznego w naszym kraju. O różnicach pomiędzy outsourcingiem pracowniczym a procesowym pisaliśmy wielokrotnie na Blogu, między innymi tutaj. Być może cały dorobek orzecznictwa, działań kontrolnych PIP, ZUS, KAS, SG nie będzie miał już takiego znaczenia, ponieważ przemówił wreszcie polski Ustawodawca.
Od 2014 roku Polska przeszła znaczącą transformację z kraju emigracyjnego w państwo przyciągające imigrantów. Coraz więcej polskich przedsiębiorstw zatrudnia cudzoziemców na różnorodnych stanowiskach, co znajduje odzwierciedlenie w statystykach.
Według danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), na koniec czerwca 2024 roku liczba cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych wynosiła 1 160,1 tys., co stanowiło 7,1% ogółu ubezpieczonych. W 2014 roku liczba ta wynosiła nieco Według danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), na koniec czerwca 2024 roku liczba cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych wynosiła 1 160,1 tys., co stanowiło 7,1% ogółu ubezpieczonych. W 2014 roku liczba ta wynosiła nieco ponad 185 tys., co stanowiło około 1% ogółu ubezpieczonych w ZUS.
Niedawno pisaliśmy o przymusowych umowach o pracę dla cudzoziemskich pracowników tymczasowych, o ile ich praca w Polsce wymaga zezwolenia lub oświadczenia (art. 6 ust. 1 punkt 1 Ustawy z 21 lutego 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, „Ustawa”) LINK
Początkowo wydawało się, że była to omyłka w procesie legislacyjnym, jednak regulacja się utrzymała i ma duże szanse na stanie się obowiązującym prawem.
24 lutego 2025 roku mija trzecia rocznica, a zarazem 1096 dni od rozpoczęcia pełnoskalowej rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Wojna ta zaczęła się jednak znacznie wcześniej – 20 lutego 2014 roku Rosja rozpoczęła operację aneksji Krymu, wysyłając na półwysep tzw. “zielone ludziki”, czyli nieoznakowane oddziały rosyjskich sił specjalnych. W ciągu kilku dni przejęły one strategiczne obiekty, a 27 lutego zajęły budynki administracji w Symferopolu.
Zwolnienie z pracy z powodu działania siły wyższej zostało wprowadzone do polskiego porządku prawnego w wyniku implementacji prawa unijnego. Niestety, przepisy te nie zostały sformułowane w sposób wolny od niedoskonałości, co skutkuje licznymi wątpliwościami interpretacyjnymi w praktyce ich stosowania.
Projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia wprowadzać ma daleko idące zmiany w funkcjonowaniu agencji zatrudnienia, które mogą znacząco wpłynąć na działalność agencji pracy tymczasowej (APT). Nowe przepisy nakładają dodatkowe wymogi i ograniczenia, które mogą stanowić poważne ryzyko biznesowe dla przedsiębiorców działających w tej branży. W szczególności przewidziane zmiany mogą prowadzić do istotnego ograniczenia działalności nowych podmiotów, wzrostu kosztów operacyjnych dla agencji już funkcjonujących na rynku oraz utrudnienia dostępu do wykwalifikowanych pracowników.