W II i III kwartale 2025 roku zacznie obowiązywać kompleksowy pakiet reform, określany mianem “Nowego Prawa Imigracyjnego”, który zasadniczo zmieni zasady zatrudniania oraz legalizacji pobytu cudzoziemców w Polsce. Pracodawcy muszą przygotować się na szereg nowych obowiązków administracyjnych, rozszerzonych wymogów formalnych oraz bardziej surowych sankcji za naruszenia przepisów. Reforma obejmie zarówno funkcjonowanie agencji pracy tymczasowej, jak i wprowadzenie nowych mechanizmów legalizacji pracy obcokrajowców. Wymusi to na pracodawcach przegląd dotychczasowych praktyk, a organy administracji dostają wiele narzędzi, o które od dawna wnioskowały.
Trzon reformy tworzą dwie kluczowe ustawy: ustawa o rynku pracy i ustawa o zatrudnianiu cudzoziemców. Pierwsza z nich reguluje działalność publicznych służb zatrudnienia oraz prywatnych agencji pracy, w tym agencji pracy tymczasowej. Wprowadza szereg nowych obowiązków administracyjnych dla agencji pracy, mających na celu ograniczenie nadużyć oraz uporządkowanie ich działalności, szczegółowo określa zasady działania agencji pośrednictwa pracy oraz agencji pracy.
Dwuletni okres karencji dla nowych agencji zatrudnienia
Jedną z najważniejszych zmian wprowadzanych przez ustawę o rynku pracy jest dwuletni okres karencji dla nowych agencji zatrudnienia. Zgodnie z art. 305 ust. 3, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców będzie możliwe dopiero po upływie dwóch lat od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.
W praktyce oznacza to, że nowo utworzona agencja zatrudnienia będzie musiała przez dwa lata ograniczyć swoją działalność wyłącznie do zatrudniania:
- obywateli polskich
- obywateli państw UE
- cudzoziemców zwolnionych z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę (np.
posiadaczy Karty Polaka czy obywateli Ukrainy korzystających z procedury
powiadomienia)
Celem tego ograniczenia jest wyeliminowanie zjawiska tworzenia agencji wyłącznie w celu szybkiego dostępu do cudzoziemskiej siły roboczej, jednak w konsekwencji stworzy to znaczącą
barierę wejścia na rynek, która może sprzyjać umacnianiu pozycji już istniejących, dużych podmiotów.
Przykład: Spółka ABC od 3 lat działa jako agencja pracy tymczasowej zatrudniająca głównie pracowników z Nepalu i Filipin. Po wejściu w życie ustawy o rynku pracy, firma będzie miała tylko 3 miesiące na złożenie wniosku o zmianę wpisu w KRAZ. Jeśli tego nie zrobi, nie będzie mogła kontynuować wysyłania cudzoziemców do pracodawców-użytkowników. Co więcej, gdyby później chciała ponownie rozpocząć taką działalność, musiałaby przez 2 lata ograniczyć się wyłącznie do zatrudniania Polaków, obywateli UE i osób zwolnionych z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę.
Krótki termin na dostosowanie dla istniejących agencji
Przepisy przejściowe projektu (art. 444 ust. 6) przewidują, że istniejące agencje zatrudnienia będą miały tylko 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy na złożenie wniosku o zmianę
wpisu w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia (KRAZ). Niedotrzymanie tego terminu będzie skutkować utratą uprawnień do świadczenia usług pośrednictwa pracy dla cudzoziemców. Co istotne, podmioty, które nie dokonają zgłoszenia w terminie, zostaną de facto wyeliminowane z rynku. W przypadku chęci ponownego wejścia na rynek będą musiały przejść dwuletni okres karencji. Dla wielu mniejszych agencji zatrudnienia taki termin może okazać się niewystarczający, co może prowadzić do ich zniknięcia z rynku.
Wejście w życie nowych reguł nastąpi 1 czerwca 2025 r. Okres vacatio legis został wyznaczony w dość specyficzny sposób – wejście w życie nastąpi 1. dnia miesiąca następującego po 14 dniach od daty opublikowania uchwalonej ustawy.
Zapraszamy na najbliższe wydarzenia organizowane przez C&C Chakowski & Ciszek:
ZATRUDNIANIE CUDZOZIEMCÓW W POLSCE 2025 – REFORMA USTAWY O CUDZOZIEMCACH I INNE ZMIANY (KLIKNIJ)
AKADEMIA PRACY TYMCZASOWEJ (KLIKNIJ)
DWUDNIOWY WARSZTATOWY KURS SPECJALISTYCZNY – LEGALIZACJA POBYTU I PRACY CUDZOZIEMCÓW W POLSCE 2025 (KLIKNIJ)