International, Zatrudnianie cudzoziemców

To nie żarty – gruntowne zmiany dla agencji zatrudnienia w ramach pakietu „nowe prawo imigracyjne”

r.pr. Katarzyna Ziółkowska

r.pr. Katarzyna Ziółkowska

Autor

Niedawno pisaliśmy o przymusowych umowach o pracę dla cudzoziemskich pracowników tymczasowych, o ile ich praca w Polsce wymaga zezwolenia lub oświadczenia (art. 6 ust. 1 punkt 1 Ustawy z 21 lutego 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, „Ustawa”) LINK
Początkowo wydawało się, że była to omyłka w procesie legislacyjnym, jednak regulacja się utrzymała i ma duże szanse na stanie się obowiązującym prawem.

Tymczasem inne przepisy Ustawy, które lada moment będą procedowane przez Senat, zawierają dawkę niezwykle istotnych obowiązków dla agencji zatrudnienia. Dla niektórych ta dawka może nawet się okazać śmiertelną… Za przegapienie nowych wymogów agencja będzie płacić bardzo wysoką cenę. Co grozi? Koniec działalności!

Do tej pory administracyjną stronę działalności agencji zatrudnienia regulowała Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Niedługo zniknie ona z polskiego porządku prawnego i zastąpi ją właśnie Ustawa. Wprawdzie tytuł ustaw będzie krótszy od poprzedniej, jednak sama Ustawa mocno się wydłuża i w miejsce pond 100 przepisów będzie obowiązywać ponad 400. Te kluczowe dla agencji zatrudnienia to przede wszystkim Dział IX ustawy począwszy od art. 305.
Tymi przepisami ustawodawca wprowadza zupełnie nową kategorię agencji – agencje zatrudniające cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy. Oznacza to, że chodzi tu o każdą agencję, która zatrudnia innych obywateli niż obywatele Ukrainy (ci bowiem na mocy spec-przepisów nie wpadają w powyższe kategorie, a ich praca na ogół jest legalizowana poprzez powiadomienia). W praktyce znalezienie agencji, która nie będzie objęta nową regulacją, będzie trudne. Większość agencji, jak pokazuje doświadczenie naszej Kancelarii, zatrudnia również obywateli innych państw niż Ukraina.

Ustawodawca dla takich przedmiotów wprowadza specjalną karencję. Otóż wymaga w art. 305 ust. 3 Ustawy, aby taki podmiot, zanim podejmie się pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, których praca wymaga zezwolenia/ oświadczenia, działał aktywnie przez 2 lata. Na marginesie „praca tymczasowa na rzecz cudzoziemców” to zadziwiające sformułowanie pochodzące wprost z Ustawy. Praca tymczasowa świadczona jest faktycznie na rzecz pracodawców użytkowników.

Dopiero po dwuletnim okresie agencja zatrudnienia będzie mogła poszukiwać i zatrudniać cudzoziemców. Spełnienie tego warunku trzeba będzie zgłosić KRAZ – marszałkowi województwa uiszczając znacząco podwyższoną opłatę – 1000 zł oraz składając specjalne oświadczenie pod rygorem – jakżeby inaczej – odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (art. 313 ust. 3 pkt. 1 Ustawy). Marszałek będzie badał, czy agencja spełnia warunki wpisu wymienione bardzo szczegółowo w art. 307 Ustawy.

Co zrobić, żeby nie wpaść w ten obowiązek i uniknąć dwuletniej karencji w zatrudnianiu cudzoziemców? Odpowiedź jest prosta. Spieszyć się!
Ustawa przewiduje specjalny wyjątek dla podmiotów, które przed wejściem w życia Ustawy prowadziły działalność polegającą na rekrutacji i kierowaniu pracowników tymczasowych – cudzoziemców, których praca wymaga zezwolenia / oświadczenia. To art. 444 art. 6 Ustawy.

Żeby skorzystać z dobrodziejstwa tego wyjątku, trzeba będzie działać sprawnie i szybko zgłosić do KRAZ spełnienie wspomnianego warunku. Będą na to 3 miesiące od wejścia w życie Ustawy (czyli maksymalnie do września). Wtedy również wnosi się opłatę w wysokości 1000 zł, ale nie składa się oświadczenia, ani marszałek nie bada spełnienia warunków z art. 307 Ustawy.

Co to oznacza? Każda agencja zatrudnienia poszukująca aktywnie cudzoziemców z innych obszarów niż Ukraina jest dziś w cenie. Warto zakładać takie podmioty i szybko rozpoczynać działalność, albo je reaktywować, jeśli podmiot nie działał dotąd operacyjnie. Takie kroki są ważne nawet jeśli nie dla potrzeb własnego biznesu, to poczynione nakłady mogą się zwrócić w bliskiej przyszłości. Szybko może się bowiem okazać, że spóźnialskich jest sporo i będzie można z zyskiem sprzedać prawa do udziałów w taki aktywnym przed Ustawą podmiocie. Reszcie pozostaje czekać 2 lata.

Z kalendarza wynika, że przepisy Ustawy staną się obowiązującym prawem od maja, najdalej czerwca 2025. Dlatego jest to ostatni dzwonek na podjęcie działań przygotowujących Państwa biznesy do nadchodzących zmian. Jak się do tego zabrać, żeby nie wpaść z deszczu pod rynnę? Zapraszamy na nasze konsultacje, w ramach których omawiamy same zmiany przepisów oraz budujemy strategię odnalezienia się w nowej sytuacji prawnej.

Zapraszamy na najbliższe wydarzenia organizowane przez C&C Chakowski & Ciszek:
KONFERENCJA NOWE PRAWO IMIGRACYJNE, 19 MARCA 2025 (KLIKNIJ)
AKADEMIA PRACY TYMCZASOWEJ (KLIKNIJ)
WARSZTATOWY KURS SPECJALISTYCZNY – LEGALIZACJA POBYTU I PRACY CUDZOZIEMCÓW W POLSCE 2025 (KLIKNIJ) OSTATNIE ZAPISY!

Ten artykuł był interesujący?

Jeśli chcecie Państwo otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach pojawiających się na naszym blogu, zapraszamy do subskrypcji newslettera C&C Chakowski & Ciszek. W każdą środę otrzymacie Państwo nowe, przydatne treści.

ZAPISZ SIĘ!


    Pomóż nam lepiej dostosować treść naszych maili do Ciebie

    Jaką reprezentujesz branżę?

    Jaka tematyka Cię interesuje?







    Top
    Szkolenia

    Sprawdź

    Naszą szeroką ofertę szkoleń
    Zobacz ofertę