Pakiet migracyjny wprowadzający spore zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców doczekał się pierwszego czytania w Sejmie. Emocji dużo, m.in. dlatego, że projekt przepisów zawiera niepokojącą regulację. Tylko czy na pewno?
Czytając wprost, literalnie art. 6 ust. 1 punkt 1 projektu ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP (Druk 949) wychodzi na to, że „zezwolenie na pracę wydaje się w przypadku, gdy cudzoziemiec będzie wykonywał pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (…) w przypadku kierowania tego cudzoziemca przez podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi do innego podmiotu – na podstawie umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym (…). Podobnie reguluje tę kwestię punkt 2 dotyczący oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi.
Czyli… w ramach pracy tymczasowej świadczonej przez cudzoziemców dopuszczalne byłoby wyłącznie zatrudnienie pracownicze. Czy na pewno tego chce ustawodawca?
Patrząc na tę regulację w świetle stanowiska Rządu z grudnia 2024 jak i celu przepisu, trudno podejść do tego inaczej, jak że jest to… pomyłka. Łatwo można ją usunąć poprzez wykreślenie określenia „o pracę”.
Nie wydaje się, żeby w ramach innych modeli współpracy niż praca tymczasowa utrwalanie aktualnego stanu rzeczy i stosowanie nie-pracowniczego zatrudnienia, a wymuszenie go przy pracy tymczasowej było dla ryku pracy dobre i zapewniało równe warunki pracy. Zatem jest to nieuzasadniona i szkodliwa dyskryminacja tak wobec zatrudniających, jak i zatrudnianych. Jak uzasadnić możliwe zatrudnienie cywilnoprawne obywateli UE, a cudzoziemców już nie?
Zatem pozostaje czekać, aż ustawodawca zauważy, jak się wydaje nieintencjonalny błąd i … odetchnąć.
Na podstawie opinii Konfederacji Lewiatan do Druku 949 LINK
Zapraszamy na najbliższe wydarzenia organizowane przez C&C Chakowski & Ciszek:
ZATRUDNIANIE CUDZOZIEMCÓW W POLSCE 2025 – REFORMA USTAWY O CUDZOZIEMCACH I INNE ZMIANY (KLIKNIJ)
AKADEMIA PRACY TYMCZASOWEJ 2025 (KLIKNIJ)
AKADEMIA OUTSOURCINGU PROCESOWEGO (KLIKNIJ)